Twee roerige weken

12 maart 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Bon tardi,

Vandaag zitten we alweer ongeveer een maand op het mooie eiland Curacao waarin we nu in de afgelopen twee weken weer voldoende hebben meegemaakt.

Ik loop nu ongeveer vier weken stage op het Radulphus College en tot nu toe bevalt het nog steeds erg goed eigenlijk. Over het algemeen heb ik lieve kinderen in de les die goed luisteren en het vak economie interessant lijken te vinden. Dit komt mede omdat omdat ik nu alleen vierde klassen lesgeef. Deze kinderen hebben dus bewust voor economie gekozen en hebben (bijna) allemaal affiniteit met het vak.

Buiten het lesgeven hebben we natuurlijk ook nog genoeg andere dingen ondernomen. Zo zijn we bijvoorbeeld bij Club 27 geweest waar Douwe Bob die avond achter de bar stond. Ook zijn we naar de Full Moon party geweest, dit is eens per maand een feestje waar vooral de stagiaires komen. Dit was ook terug te merken in de tijd dat iedereen binnenkwam. Wij zijn intussen gewend dat bij de Antiliaanse feestjes iedereen redelijk op tijd komt in plaats van dat het bijvoorbeeld om 00.00. Daarom vertrokken wij ook redelijk bijtijds dit zorgde er eigenlijk voor dat we veel te vroeg waren, omdat 90% om en nabij op dit feestje Nederlands was het de eerste 1,5 uur dat wij er stonden het erg rustig. Toen het rond half 1 op gang kwam hebben we het goed naar onze zin gehad en werd het erg gezellig.

Afgelopen twee weken waren natuurlijk ook niet compleet zonder autopech, iets wat ons blijft achtervolgen. Toen ik een middag met Kim en Lara naar het strand was geweest probeerden we de auto te starten, maar deze had er geen zin in. Toen hebben we even de autoverhuurder gebeld die zou er na ongeveer 30-45 minuten zijn. Natuurlijk zijn wij intussen al wat meer gewend op het eiland en verbaasde het ons niets dat hij pas na 1,5 uur bij ons was. Er bleek alleen een zekering kapot te zijn en nadat deze verwijderd was konden we in ieder geval onze weg vervolgen en heeft de verhuurder er na een aantal dagen een nieuwe zekering op gezet.

Afgelopen zondag 4 maart waren we alweer een maand op dit mooie eiland en dit hebben we gevierd door uit eten te gaan bij BijBlauw, dit is een aanrader voor iedereen die ooit het eiland gaat bezoeken.

Verder zijn afgelopen zaterdag mijn vader en broer aangekomen op het eiland zij komen mij deze maand bezoeken. Ik ga hen de komende week laten zien wat mij hier bezig houdt en de ins en outs van het eiland natuurlijk vertellen, hier kijk ik enorm naar uit.

Bij het Hilton loopt het tot nu toe ook goed, wat ik wel merk is dat de manier van werken hier erg anders is dan in Nederland. De Curaçaose werknemers doen graag rustig aan wat ook terug te zien is in hun werk. Regelmatig zeggen ze ook tegen mij en andere Nederlandse collega's dat we even rustig aan moeten doen. Dit is natuurlijk ook te begrijpen, zij werken vaak in de hitte (altijd ongeveer 28 graden) wat geen doen is als je constant maar blijft lopen.

Al met waren het twee roerige weken maar zijn we intussen wel goed geïntegreerd in de Curaçaose cultuur en ben ik erg benieuwd naar wat nog komen gaat.

Ayo!

Joost Claessens, Student docent economie, vierde leerjaar, Hogeschool Arnhem Nijmegen

20180313_121836585_iOS

20180313_121713351_iOS

1. Peter Claessens:
    13 maart 2018
    Het is heel leuk om een weekje bij jou op bezoek te zijn. Gisteren even met Steven je begeleider gesproken. Hij was erg positief over je. Fijn dat het zo goed gaat, ook met je huisgenoten.
    Het verhaal van de autoverhuurder herken ik. Heel aardige man, maar een afspraak moet je ruim nemen. Toen ik gisteren op de afgesproken tijd bij hem voor de deur stond was hij zonder iets te laten weten een auto wegbrengen. Maar dat went vanzelf.
  2. Truus Hermans:
    Joost,
    Ik zie en lees dat je op je stageschool een redelijke luxe hebt: een smartboard en gemotiveerde leerlingen. Je zult het vast wel volhouden tot het einde van je stage.
    Groetjes,
    Truus
  3. Coen:
    13 maart 2018
    Mooi verhaal Joost. Lukt het je om contact te krijgen met leerlingen? Vragen ze je de kleren van het lijf over Nederland? Veel plezier daar, maar dat komt wel goed!
  4. Joost Claessens:
    13 maart 2018
    @Coen, ja dat lukt tot nu toe goed. Mijn leerlingen spreken allemaal goed Nederlands en ik heb ook een aantal Nederlandse leerlingen in de les. Daardoor zijn ze minder nieuwsgierig naar Nederland denk ik, omdat ze ook al klasgenoten hebben die er vandaan komen. Dankje!