Bezoek, met dolfijnen zwemmen en afscheid nemen

2 juni 2018 - Willemstad, Curaçao

Bon nochi allemaal,

Zoals velen van jullie wel weten ben ik 2 juni weer teruggekeerd op Nederlandse bodem en daarom schrijf ik nog deze afsluitende blog over mijn laatste twee weken op het eiland.

Tijdens deze laatste twee weken kwamen mijn vrienden Job en Wouter nog op bezoek. Daarom had ik geregeld met mijn stagebegeleider Steven dat wanneer ik de lesstof af zou hebben, ik ook zou mogen stoppen met stage. 24 mei was daarom mijn laatste stagedag. Als afsluitende les heb ik bij beide klassen het moordspel van de Lama’s gedaan en hierna heb ik een enquête bij ze afgenomen over mijn lessen. De uitslag van deze enquête was over het algemeen erg positief en veel leerlingen gaven aan mij in de toekomst als docent te willen. Dit gaf mij een goed gevoel ter afsluiting van mijn stage.

Na deze lessen ben ik Job en Wouter op gaan halen op het vliegveld. Nadat we donderdag verder nog rustig aan wat Brightjes hadden gedronken op het strand zijn we redelijk op tijd naar huis gegaan omdat zij nog wat last hadden van een jetlag.

Vrijdag zijn we met zijn drieën naar klein Curaçao gegaan (een klein onbewoond eiland voor de kust van Curaçao). Dit was een mooi eiland om een keer gezien te hebben en zeker de moeite waard. Zaterdag ben ik gaan paintballen met mijn collega’s en hebben we met zijn allen de Champions League finale gekeken in de kroeg. Vooral het paintballen was zeker de moeite waard wanneer je op Curaçao bent, maar ik heb een tip: wanneer je gaat paintballen op Curaçao, zorg er dan voor dat je voor 11 uur begint met paintballen zodat je tijdens de middagzon alweer klaar bent. In de Curaçaose middagzon is het namelijk erg heet in zo’n pak.

Verder ben ik met Job en Wouter nog bij de Blauwe kamer en de grotten van Hato geweest. Ook heb ik met ze de Christoffelberg beklommen. Zoals sommigen van jullie zullen weten was dit de tweede keer dat ik dit gedaan heb. Het uitzicht blijft daar fantastisch en het is zeker de moeite waard om dit te doen wanneer je op Curaçao bent.

Het hoogtepunt van deze week was voor mij zonder twijfel het zwemmen met dolfijnen op woensdagmiddag. Dit hebben wij gedaan bij seaquarium. Wat mij hierbij vooral opviel is wat voor een slimme dieren dolfijnen eigenlijk zijn. Ze kenden allerlei verschillende trucjes zoals een kus op de wang bijvoorbeeld.

Als afsluiting zijn we donderdag 31 mei nog met een groep vrienden en collega’s op stap geweest. Ik had dit voorgesteld omdat ik graag nog voor een laatste keer met hen een Brightje wilde drinken, zodat ik vrijdag mijn koffer kon inpakken en verder geen verplichtingen had.

Op vrijdag 1 juni was het dan uiteindelijk echt zo ver... Kim en ik zouden samen naar huis vliegen. Job en Wouter vlogen namelijk een paar uur eerder. Op deze laatste dag heb ik mezelf vooral bezig gehouden met het inpakken van mijn koffer en zijn we ook nog even voor een laatste keer naar Mambo beach geweest.
Het realisatiemoment dat ik naar huis ging, kwam eigenlijk pas toen ik in het vliegtuig zat. Voordat ik in het vliegtuig zat, was het idee dat ik weer naar huis ging een beetje onwerkelijk. De vlucht naar huis was voor mij prettig verlopen en dit kwam vooral doordat ik eigenlijk bijna de volledige tien uur geslapen heb. Eenmaal geland op Schiphol werd ik opgewacht door mijn familie en was het ook fijn om hen weer allemaal te zien.

Als ik terugkijk op mijn avontuur op Curaçao, kan ik eigenlijk alleen maar denken aan alle vette ervaringen en mooie momenten die ik heb beleefd en de leuke mensen die ik op het eiland heb leren kennen. Ik ben dan ook zogezegd een beetje verliefd geworden op het eiland. Dat ik terugkeer is eigenlijk geen vraag, het is alleen de vraag wanneer ik terugga naar het eiland. Het is een fantastische tijd geweest en ik ben blij dat ik dit avontuur aan gegaan ben. Maar voor nu zeg ik Ayo!

Joost Claessens, Student docent economie, vierde leerjaar, Hogeschool Arnhem Nijmegen

Het zwemmen met de dolfijnen:

download (1)

Flamingo's bij het Sea Aquarium:

20180611_195314093_iOS

Klein Curaçao:

20180611_134113780_iOS

De grote verschillen tussen arm en rijk:

IMG_1895

En een video in de blauwe kamer:

1. Carla Vissers:
    12 juni 2018
    Dag Joost,
    Het is wel een prachtige stage geweest,heel anders dan in NL.
    Super mooie ervaring waar je hopelijk nog lang op kunt teren.Succes met je studie!!🍀