Interland, graffititour en stage

14 april 2018 - Willemstad, Curaçao

Bon Nochi lezers van mijn blog,

Op het moment van het schrijven van deze blog zit ik ongeveer 10 weken op het eiland en is er alweer voldoende gebeurd in mijn leven op Curaçao.

De week van 26 maart – 1 april

Deze week begon eigenlijk voor mij als voetbalfan meteen goed. De paasvakantie, die ongeveer twee weken duurt, was net begonnen. Maandag zijn we naar de oefeninterland tussen Curaçao en Bolivia geweest. 26 maart werd deze oefenwedstrijd gespeeld, waarin de uitslag 1-0 was voor Curaçao. Dit was leuk om eens meegemaakt te hebben. Wat ons opviel was dat er relatief veel bekende spelers meededen bij Curaçao. De volgende (oud)-eredivisiespelers deden mee bij Curaçao Eloy Room (momenteel tweede doelman bij PSV), Leandro Bacuna (ex-middenvelder FC Groningen) en Charlison Benschop (ex-spits van AZ). De sfeer was ook goed bij deze wedstrijd ondanks dat het stadion niet goed gevuld was.

Verder heb ik deze week het Slavernij Museum bezocht. Dit was erg indrukwekkend om te zien; hier zag je bijvoorbeeld hoe slaven gestraft werden. Ik zou iedereen die ooit Curaçao bezoekt, aanraden om hier even naar toe te gaan tussen de stranden en feestjes door. Zo krijg je ook een idee hoe het er vroeger aan toe ging in de tijd van de slaven.

De week van 2 april – 8 april

Dit was de tweede week van de paasvakantie. Tijdens deze vakantie ben ik in Otrabanda een graffititour gaan doen. Dit was een leuke tour om te doen waardoor ik nu eindelijk ook eens de verhalen weet achter verschillende graffiti-schilderingen en ook vooral het verhaal achter de kunstenaar. Op donderdag had ik weer mijn eerste lessen na de vakantie (deze waren weinig bijzonder) en in het weekend heb ik vooral rustig aan gedaan.

De week van 8 april – 14 april

Deze week is voor mij ook redelijk rustig verlopen. Ik merk tegenwoordig dat ik gewend ben aan het ritme en aan het leven hier. Alles gaat overal iets trager en de mensen hebben altijd alle tijd, iets wat ook wel eens prettig is wanneer je het gehaaste leven in Nederland gewend bent. Over stage deze week ben ik ook tevreden. Ik begin te merken dat ik steeds meer een persoonlijke band begin te krijgen met de leerlingen ook omdat je ze natuurlijk vaker ziet. Ik merk ook dat de leerlingen nieuwsgierig zijn naar mijn persoon en dat ze willen weten wie ik ben, dit is ook wel leuk. Vaak vragen ze aan mij hoe je iets in het Nederlands zegt of hoe dingen in Nederland gaan. Ik vind het dan ook leuk om aan ze uit te leggen hoe dingen in Nederland geregeld zijn. Deze nieuwsgierigheid begrijp ik ook wel omdat (bijna) alle leerlingen over een jaar of twee naar Nederland zullen gaan om te studeren.

Tot nu toe bevalt het nog steeds erg goed op het eiland. Het vakantiegevoel begint wat weg te gaan en ik begin steeds meer te wennen aan het ritme en het leven hier. Ik kijk dan ook uit naar wat komende weken mij nog gaan brengen.

Ayo!

Joost Claessens, Student docent economie, vierde leerjaar, Hogeschool Arnhem Nijmegen

20180326_134639891_iOS

20180327_013435068_iOS

20180328_150153523_iOS

street art skalo curacao 01

9a36d95e-6c3b-4eb7-9547-d418701cd5a7

1. Mama:
    18 april 2018
    Was weer leuk om te lezen.
  2. Carla Vissers:
    18 april 2018
    Super leuk verslag Joost.👍
    Als je straks in NL maar weer in ons ritme kunt komen!!!😂
  3. Truus Hermans:
    19 april 2018
    Een voetbalwedstrijd ben ik in een blog vanuit Curaçao nog nooit tegengekomen. Waar is het stadion trouwens?
  4. Joost Claessens:
    19 april 2018
    @Truus

Het Ergilio Hato stadion ligt in de buurt van brievengat. Wij hadden toevallig het geluk dat ze tijdens ons verblijf speelde en deze kans wilde we natuurlijk niet laten schieten.