De eerste twee weken

19 februari 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Bon bini,

Zoals de meesten van jullie weten, ben ik begin februari vertrokken naar Curacao. Wat een avontuur is het tot nu toe gebleken!
Het vliegtuig vertrok op zondag 4 februari om half 10 's ochtends. We moesten dus erg vroeg op Schiphol zijn.
Eenmaal op Schiphol aangekomen bleek mijn koffer te zwaar om in te checken. Even lief lachen en een knipoog naar de dame bij het inchecken en mijn koffer mocht toch mee zonder bijbetaling of herpakken.

Toen begon de vlucht. De vlucht duurde ongeveer 11 uur met een tussenlanding op Sint Maarten. Opzich verliep de vlucht prima, het eten aan boord viel me niet tegen, alleen werd ik het lange stilzitten al snel beu. Na de landing op Curaçao, door de douane, de koffers van de band en eenmaal buiten werden we opgepikt door mijn stagebegeleider Steven. Hij bracht ons naar het huis waar we de komende 4 maanden zullen gaan wonen.

Onderweg viel het ons op dat het verkeer hier erg bijzonder te noemen is. Ee zijn bijna geen fietsers en er komen vaak genoeg 'Mario kart-taferelen' voor om het zo maar even te noemen. De wegen zijn ook vaak slecht te noemen. Verklaard trouwens ook dat we na welgeteld 8 dagen al een scheur in onze band hadden die vervangen moest worden. Gelukkig zijn we hiermee geholpen door de vriendelijke autoverhuurder. Ik ben benieuwd of we de komende maanden hier nog vaker mee te maken gaan krijgen. Het zal me in ieder geval niks verbazen als we vaker een nieuwe band nodig hebben.

De eerste paar dagen hier hebben we vooral besteed aan het regelen van een aantal praktische zaken en het bijkomen van de jetlag. Het is hier namelijk 5 uur eerder dan in Nederland. De tweede dag hebben we bij Pincho garden een zogeheten 'hanging tender’ gegeten. Dit was als het ware een hangende spies met het vlees eraan. Een bijzondere manier van presentatie en niet minder belangrijk: erg lekker.

We zijn ook gaan kijken naar de carnavalsoptochten van vrijdag en maandag. Dit waren beide erg mooie optochten die veel weg hebben van het Nederlandse carnaval al is het natuurlijk ook wel prettig om met carnaval eens niet jezelf erg warm te hoeven kleden, maar dat je gewoon in een t-shirt en korte broek langs de kant kan zitten.

Verder hebben we afgelopen weken ook een beetje de toerist uitgehangen! Hoogtepunten waren bijvoorbeeld Punda, Jan Thiel en Kokomo Beach. Alle stranden waren erg mooi en er was sprake van een echt vakantiegevoel omdat we nog niet naar stage hoefden en de hele dag vrij waren.

Afgelopen week is het echte leven hier voor mij begonnen om het zo maar even te zeggen. Zojuist heb ik mijn derde stagedag achter de rug en heb ik mijn tweede les gegeven. Tot nu toe merk ik erg weinig verschil in het lesgeven in Nederland of op Curacao. De leerlingen hier kan ik ook niet heel anders noemen dan in Nederland. Wat wel opvalt zijn de schooluniformen en de formele manier waarop de docenten worden aangesproken.
Hier word ik bijvoorbeeld altijd aangesproken met ‘u’, terwijl dit in Nederland zelden gebeurt. Ikzelf vind aangesproken worden met ‘je’ prettiger,  terwijl aanspreken met ‘u’ hier de regel is. Dat is voor mij dus even wennen.

Mijn stagebegeleider Steven is een Vlaming. Dat zie je ook terug in zijn stijl van lesgeven. Het contact met Steven is uitstekend te noemen. Hij heeft vooraf ons huis geregeld en beide auto's vastgelegd. Met Steven en een aantal andere collega’s ga ik elke zaterdag sporten.
Afgelopen zaterdag hebben we bijvoorbeeld gevoetbald op het Johan Cruijff court. Even wennen was het wel. Voetballen met 30 graden maak ik zelden mee in Nederland natuurlijk.

Verder ben ik afgelopen week ook twee keer langs geweest bij het Hilton hotel. Mijn werkplek tot en met begin juni. Het was natuurlijk even wennen want het gebeurt net iets anders dan bij mijn Nederlandse werk (Bavaria Brouwerij Café), maar het bevalt tot nu toe goed en ik heb goed contact met mijn collega's.

Al met al waren het bewogen, maar vooral fijne weken, waarin ik voldoende mee heb gemaakt. Ondertussen kijk ik erg uit naar wat komen gaat. Ben jij hier ook benieuwd naar? Dan kun je jezelf rechtsonder aanmelden voor de mailinglijst, dan ontvang je een mailtje wanneer ik een nieuwe blog gepost heb. Ook heb ik wat foto's en video's toegevoegd die je kunt bekijken.

Ayo!

Joost Claessens, Student docent economie, vierde leerjaar, Hogeschool Arnhem Nijmegen

1. Kees Jan:
    20 februari 2018
    Een goed begin.... Het lijkt alsof je echt een goede start gemaakt hebt en dat jullie ook met elkaar goed kunnen opschieten. Mooi zo!
    Succes bij het 'echte' werk! :-)
  2. Peter Claessens:
    20 februari 2018
    Een veelbelovend begin. Goed dat je ook buiten de verplichte stage ook leuke dingen doet o.a. met je begeleider en huisgenoten. Die ervaringen neem je ook maar mooi mee in je bagage.
  3. Truus Hermans:
    2 maart 2018
    Joost,
    Je schrijft dat je werk hebt gevonden op Curaçao. Ik neem aan dat je een Verklaring van Rechtswege hebt (die is immers verplicht om een baantje te mogen hebben) of heb je 'gewoon' de gok genomen?
  4. Joost Claessens:
    2 maart 2018
    Hallo Truus,

Ik heb wel een verklaring van rechtswege aangevraagd. Hier werd wel expliciet omgevraagd. Toevallig heb ik die gisteren per mail binnen gekregen.